25 типових аварійних ситуацій. Як уникнути ДТП?

Левова частка ДТП (близько 80%) трапляється через типові помилки водія. Якщо їх вивчити та зробити певні висновки можна уникнути багатьох нещасних випадків.

1. Виїжджаючи з двору

Коли ви виїжджаєте з двору, то як правило не бачите знак “Дати дорогу”, але треба пам’ятати: виїжджаючи на дорогу з двору, стоянки, житлової зони, автозаправки та інших територій водій повинен перед проїзною частиною поступися дорогою пішоходам і автомобілям, які рухаються по ній (вимога п. 10.2 ПДР).

2. Місце на проїзній частині

П. 11.2 Правил дорожнього руху вимагає ”Транспортні засоби повинні рухатись якнайближче до правого краю проїзної частини”. Проте треба бути обережним рухаючись правою смугою, ви зустрінете ушкоджену проїзну частину та припарковані транспортні засоби. Доведеться постійно маневрувати, пригальмовувати та здійснювати об’їзди.

При русі в крайній лівій смузі, позаду може наблизитись автомобіль та агресивно мигати фарами, вимагаючи вас дати дорогу.
Різке (“з переляку”) перестроювання на сусідню смугу може закінчитись ДТП. Такими методами користуються злочинці на дорогах.
Приймаючи рішення на перестроювання ніколи не поспішайте, не лишній раз буде подивитись чи немає машин з права ззаду!

3. Мертва зона у бічному дзеркалі

Найчастіші аварії трапляються коли водій хоче перестроїтись, дивлячись в бічне дзеркало – позаду смуга вільна. Але починаючи маневр, як чує різкий сигнал і вереск гальм. Виявляється – поруч рухався автомобіль, перебуваючи в мертвій зоні бічного дзеркала. Тому перед тим як перестроїтись потрібно подивитись в дзеркало заднього виду, бічне дзеркало та повернути голову праворуч трохи назад, щоб переконатись чи вільна ця “мертва” зона.

4. Безпечна дистанція

Близько половини ДТП трапляються через неправильний вибір дистанції руху. Дистанція повинна бути безпечною, вимагає п.1.10 ПДР.
На сухій дорозі час проїзду дистанції має бути не менше 2 с., на слизькій дорозі не менше 4 с., на дуже слизькій (ожеледь) не менше 8 с. Щоб обрати правильну дистанцію необхідно рухаючись за іншим автомобілем обрати орієнтир на дорозі. Коли задня частина автомобіля, що їде попереду, зрівняється з орієнтиром, розпочати відлік секунд (один, два…) щойно передня частина вашого авто зрівняється з орієнтиром – припинити відлік. Це і буде час проїзду.

5. Велика швидкість

Перевищення припустимої швидкості – одна з основних причин серйозних дорожньо-транспортних ситуацій.
Водій в процесі руху повинен постійно стежити за ситуацією на дорозі, оцінювати ступінь небезпеки кожної ситуації, і залежно від обстановки збільшувати або зменшувати швидкість руху.
Швидкість авто повинна бути безпечною, тобто такою, на якій водій зможе контролювати рух свого транспортного засобу (п.12.1 ПДР).
Досвідчені водії оцінюють ситуацію вперед по ходу руху якнайдалі, при цьому стежать за іншими учасниками руху спереду, ззаду, справа та зліва. Кожній 15-20 сек., коли обстановка попереду проста, кидають погляд у дзеркало заднього виду та на щиток приладів, щоб знати про дорожню ситуацію навколо і стан автомобіля якнайбільше.
При виборі безпечної швидкості водій повинен враховувати вимоги правил (п. 12.1): стан проїзної частини, наявність чи відсутність зустрічного руху, завантаженість дороги, особливості перевезеного вантажу та видимість у напрямку руху.
Видимість напрямку руху – максимальна відстань, на якій з місця водія можна розпізнати обриси елементів дороги й розташування учасників руху, що дає змогу орієнтуватись під час керування автомобілем, зокрема для вибору безпечної швидкості та здійснення безпечного маневру. Тому наближаючись до крутого повороту, треба знижувати швидкість залежно від видимості в напрямку руху та від крутості повороту. При в’їзді на ділянку дороги з недостатньою видимістю (туман, сильний дощ, сильний снігопад) потрібно знизити швидкість.
Повертаючи з освітленої дороги на неосвітлену, варто врахувати, що очі водія адаптовані до світла, фари автомобіля на повороті не висвітлюватимуть дорогу, на яку він виїжджає, тобто видимість у напрямку руху буде поганою. Слід знизити швидкість.

6. Керуватись знаками пріоритету на регульованих перехрестях – смертельно небезпечно

Згідно з п. 16.1 ПДР, “Перехрестя, де черговість проїзду визначається сигналами світлофора або регулювальника, вважається регульованим. На такому перехресті знаки пріоритету НЕ ДІЮТЬ”
Знаки пріоритету визначають порядок проїзду нерегульованих перехресть, тобто тоді, коли немає регулювальника і світлофор не працює або коли він в режимі жовтого миготливого сигналу.

7. Небезпечне Т-подібне перехрестя рівнозначних доріг

”На перехресті рівнозначних доріг водій ТЗ зобов’язаний дати дорогу ТЗ що наближаються праворуч” (п. 16.12. ПДР). Однак водії, що рухаються у прямому напрямку, нерідко дорогою не поступаються, чим створюють передумови до ДТП. На таких перехрестях водіям потрібно бути уважним та чітко виконувати вимоги Правил і безпеки руху.

8. Коли потрібно повернути ліворуч

Ви збираєтесь повернути ліворуч і зупинились на середині перехрестя, поступаючись дорогою зустрічному транспорту. Не поспішайте повертати колеса вліво! Якщо раптом у ваш автомобіль в’їдуть ззаду, машину викине на зустрічну смугу і тоді лобового зіткнення не уникнути.

9. Попереду повертають праворуч

Ви їдете крайньою правою смугою, машина попереду показує поворот праворуч. Не поспішайте збільшувати швидкість і зменшувати дистанцію. Передня машина може різко загальмувати, щоб дати дорогу пішоходам, тоді уникнути наїзду буде проблематично.

10. Гальмуйте з розумом

Якщо ви хочете зупинитись на жовтий сигнал світлофора чи помітивши попереду перешкоду, ви різко натиснете педаль гальма, то це може спричинити передумову ДТП. Водій автомобіля позаду може не встигнути загальмувати – станеться аварія. Тому перед тим як натиснути на гальмо, обов’язково погляньте у дзеркало заднього виду і оцініть, чи встигне водій позаду загальмувати. Рекомендується, перш ніж гальмувати, спочатку кілька разів злегка натиснути педаль гальма, привертаючи увагу водія позаду до стоп-сигналів, що загоряються.

11. От уже ці маршрутки

Тримайтесь подалі від маршруток, дотримуйтесь дистанції! Водії маршруток непередбачувані: можуть зненацька, без увімкнення сигналів повороту, перестроїтись на крайню праву смугу, для посадки або висадки пасажирів.

12. Трамвай у попутному напрямку

Пам’ятайте, що водій нерейкового транспортного засобу зобов’язаний дати дорогу трамваю:
– На перехресті рівнозначних доріг
– На нерегульованих перехрестях у тих випадках, коли трамвай рухається у попутному напрямку
– На регульованих перехрестях – за умови однакового права на рух з нерейковими ТЗ
– Завжди при перетині трамваєм дороги поза перехрестям (за винятком виїзду з ДЕПО)
Крім того, збільшіть інтервал, не зупиняйтесь близько до трамвайної колії, на повороті динамічний коридор у трамвая збільшується і він може зачепити ваш автомобіль.

13. Ви праворуч або ліворуч автопоїзда

На поворотах причіп автопоїзда зміщується до центра поворота, і, якщо там виявиться ваше авто, воно буде ушкоджено. Тому, спостерігаючи попереду поворот довгоміра не з дозволеного місця, намагайтесь не під’їжджати до нього близько з того боку, у який повертає довгомір.

14. Попереду зупинився автомобіль

Не ризикуйте – збільшіть інтервал. Його водій може відкрити двері, щоб вийти, не поглянувши у дзеркало, і створить вам перешкоду.

15. Увага “пішохідний перехід”

Якщо нерегульований перехід – знижуйте швидкість, пішохід має перевагу у русі (п. 4.16,а і п. 18.1 ПДР)
Якщо попереду зупинилась машина, пішохід може вийти саме поза нею – у той момент, коли ви вважатимете, що шлях вільний.
У темний час доби пішоходів на дорозі дуже погано видно

16. На світлофорі не поспішайте стартувати

Пастка при старті на перехресті чекає на нетерплячого драйвера. Щойно світлофор загорівся зеленим, він тисне на газ, не звертаючи уваги на те, що деякі машини завершують маневр. І якщо відбудеться зіткнення, винним буде саме він.

Запам’ятайте: за Правилами, навіть коли для вас горить зелений, ви повинні звільнити дорогу пішоходам, які завершують перехід, і водіям, що завершують проїзд перехрестя. (п 16.5 ПДР)

17. Зустрічний повертає ліворуч

Якщо ви наближаєтесь до перехрестя крайньою лівою смугою і бачите, що зустрічне авто ввімкнуло лівий поворот і перестроюється на ліву смугу, це означає, що його водій збирається повернути ліворуч або виконати розворот. Отже будьте готові до того, що він може виїхати на вашу смугу.

18. Перехрестя погано проглядається

Навіть, якщо ви їдете головною дорогою, зменшіть швидкість перед перехрестям: а раптом другорядною мчить зухвалець, упевнений, що на перехресті нікого немає? У темний час доби під’їжджаючи до неосвітленого перехрестя чи закритого повороту, мигніть двічі дальнім світлом, інші учасники руху помітять вас.

19. Тягнетесь у пробці

Дороги наші перевантажені. Водіям часто доводиться рухатись в потоці машин на маленьких швидкостях. Але знаходяться “розумники”, що і в цих щільних потоках поводяться агресивно, “підрізають” траєкторію руху, вклинюються в простір перед вами, нахабно вповзають на головну дорогу з другорядної, розраховуючи на те, що інші водії будуть більш обережні і виконають вимоги безпеки. Але на цих “розумників” знаходяться інші, котрі діють за принципом “у мене не проскочиш”. В результаті найбільш частими пригодами є наїзди і зіткнення.

20. Стоїте на підйомі

Не під’їжджайте близько до машини попереду, що стоїть на підйомі. Навіть у досвідченого водія при старті машина може відкотитись назад.
Коли розпочинаєте рух на підйомі, використовуйте ручне гальмо.

21. Хочете припаркуватися на дорозі поза населеним пунктом

Навіть тоді, коли зупиняєтесь для стоянки на узбіччі (особливо на поворотах дороги), подивіться вперед і назад – видимість в обидва напрямки має становити не менше 100 м. (п. 15.10, г)

22. Потрібно зупинитися на неосвітленій вулиці

Якщо ви залишаєте машину не в зоні паркування, не на тротуарі, а на проїзній частині, обов’язково увімкніть габаритні вогні. А в умовах недостатньої видимості можна додатково увімкнути ближнє світло фар або протитуманні ліхтарі. Водії, що їдуть цією дорогою, повинні бачити вашу машину.

23. Обганяйте

Обгін – складний вид маневру. Розпочинати його можна, лише переконавшись на 100%, що він не заборонений правилами, буде виконаний безпечно і в результаті його виконання ви досягнете бажаної вигоди на дорозі. Обгін заради обгону – безглуздий і небезпечний. Перед обгоном впевніться, що зустрічна смуга вільна, позаду вас ніхто не обганяє, є місце перед автомобілем, який ви обганяєте, куди доведеться перестроюватись, завершуючи обгін.

24. “Дорога смерті” (з реверсним рухом)

Так називають дорогу зі смугою, на якій напрямок руху за допомогою реверсивних світлофорів змінюється на протилежний. Багато водіїв не знають та порушують Правила використання цієї смуги (п. 11.12)
Ніколи не виїжджайте на цю смугу, коли сигнал реверсивного світлофора – червоний, а також, коли реверсивний світлофор вимкнений (р. 34 розмітка 1.9), в останньому випадку реверсивна смуга набуває статусу розділової.
Ніколи не перетинайте лінії розмітки 1.9, що відокремлює реверсивну смугу ліворуч (р. 34, знак 1.9), сполучену з зустрічним рухом.
Займайте цю смугу лише при зеленому сигналі світлофора і лише тоді, коли всі смуги руху праворуч зайняті.
Виконуючи ці вимоги Правил, ви не загрожуватимете дорожній обстановці.

25. Гравій або сухий пісок на дорозі

Велика швидкість при в’їзді на ділянку дороги з гравієм може спричинити миттєвий поворот коліс до межі, а потім занос автомобіля з усіма негативними наслідками.
Різке гальмування на повороті, коли під колесами сухий пісок, теж може викликати занос через різницю коефіцієнтів зчеплення коліс автомобіля. Пам’ятайте про це.

Добавити коментар

Your email address will not be published. Required fields are marked *